Mestresses de casa a la força

Segons dades del CIS, el seixanta per cent de les dones espanyoles pensa que tenir un fill suposa un obstacle en la seva vida professional. Què passa llavors quan en el Llibre de família hi ha inscrites tres, cinc i fins i tot set pàgines de natalitat? A Espanya hi ha registrades oficialment 466.150 famílies amb més de tres fills, un autèntic tresor en un país amb un creixement vegetatiu negatiu i la taxa de natalitat (1,4 fills per dona) queda molt lluny del 2,1 necessari per al reemplaçament generacional. No obstant això, els prejudicis empresarials, una inexistent política familiar i la perversa crisi s’acarnissen amb les mares de família nombrosa.

Conscients de les conseqüències que té en aquestes llars el fet que els pares es quedin a l’atur, la Federació Espanyola de Famílies Nombroses en col·laboració amb InfoJobs promou cursos de formació dirigits a aquest grup amb serioses dificultats de trobar feina. “Per al mercat laboral som inexistents, per a la societat, coses rares”, denuncia Cristina Andarias, una jove mare de cinc fills que ha vist com la seva empresa premiava una dedicació de tres anys “sense faltar un sol dia” amb un acomiadament improcedent.

Bones economistes, expertes en criança infantil i erudites en psicologia domèstica: dones de talent i destresa en el seu currículum campa la displicència empresarial. Maribel Piqueras té 45 anys i set fills, és doctora en Història de l’Art, parla tres idiomes i ha treballat en docència, com a experta en patrimoni artístic i de “freelance”. No obstant això, el seu sexe, edat i historial de fecunditat segueixen pesant com una llosa en cada entrevista de treball que fa. “Tenir set fills et posa en el punt de mira: laboralment has de demostrar que vals el triple i, com a mare, sempre et van a qüestionar si cuides els teus fills amb la mateixa dedicació que si tinguessis un o dos”, explica aquesta madrilenya per a qui la felicitat es mesura en el nombre d’habitants de la seva llar.

Apostar per un model de família en què els fills siguin els pilars del matrimoni no hauria de semblar insòlit en una societat com l’espanyola. No obstant això, Maribel Pérez Blanco està acostumada a topar amb un mur de perplexitat quan passeja amb els seus tres fills. “Tinc conegudes que confessen” no entendre “que a l’escola em facin un deu per cent de descompte en la tercera matrícula”. Aquesta jove sevillana, llicenciada en Belles Arts, confessa que el seu brillant futur com a dissenyadora gràfica es va truncar “el mateix dia que vaig sol·licitar la reducció de jornada. Segueixo pensant que la meva opció va ser l’encertada, no suportaria la idea de vendre la meva ànima a l’empresa mentre que una cuidadora està vivint la meva vida”.

Conciliació familiar

La conciliació familiar continua sent un compte pendent en la societat espanyola. No obstant això, per a les mares de família nombrosa el problema és més greu encara. Tenen bloquejat el seu accés al mercat laboral i des de l’opinió pública no acaba d’entendre que vulguin entrar-hi. “Les motivacions econòmiques són importants -justifica Cristina Andarias- però no són les úniques. Tinc una formació universitària, inquietuds professionals, ganes de treballar i, sincerament, no crec que la nostra generació estigui cridada a quedar-se a casa: jo no he estat educada per a això “. El baix estatus econòmic i social continua sent una llegenda negra dins de l’alta natalitat. La realitat de les famílies nombroses al nostre país s’inclina més cap a una opció de vida familiar que cap a condicionants socials o exclusivament religiosos. “És clar que quan decideixes tenir tants fills has de renunciar a moltes coses, generalment econòmiques … però tots coincidim: val la pena, no canviaria a cap dels meus fills per tenir un cotxe millor “, afirma Maribel.

Segons l’enquesta “Fecunditat i valors a l’Espanya del segle XXI”, del CIS, tres de cada deu espanyoles van haver de reduir la seva activitat o interrompre el seu treball com a mínim un any a causa de la maternitat, el 20,9% de les dones que han estat mares pensen que aquesta va ser la causa que va limitar la seva promoció o ascens, percentatge que arriba al 32% de les mares que tenen entre 30 i 44 anys.

Sara Campelo, ABC, 17 del 10 del 2010