Famílies Nombroses celebra el suport polític a la cotització per fills

Els grups de PP, PNB i ERC-IU-ICV a la Comissió del Pacte de Toledo han donat suport a una proposta de CiU perquè es cotitzin els fills, com anys treballats, tal com va plantejar fa mesos la Federació Espanyola de Famílies Nombroses. Els grups, que estudien la mesura, proposen seguir el model de França començant per aplicar en dones amb 3 o més fills i computar dos anys per cada un d’ells.

La Federació Espanyola de Famílies Nombroses (FEFN) ha rebut amb gran satisfacció el suport dels grups polítics a la demanda de “cotització demogràfica”, que va plantejar aquesta entitat fa uns mesos davant la Comissió del Pacte de Toledo, a fi de reconèixer a qui estan aportant futurs cotitzants al sistema.

La petició de la FEFN, resumida en el lema “Més fills, més pensió”, va ser recollida per CiU en una iniciativa que ha estat recolzada per PP, PNB i ERC-IU-ICV, mentre el PSOE també es mostra a favor, però manté una postura de cautela sobre el desenvolupament de la mesura.

La idea és acabar amb la penalització laboral i econòmica que comporta la maternitat / paternitat; “seria un reconeixement a les persones -fonamentalment dones-  que interrompen la seva trajectòria laboral per cura de fills, tenint en compte que aquests fills s’aporten al conjunt de la societat i són els que van a cotitzar i millorar la sostenibilitat financera del sistema de pensions “, explica la presidenta de la Federació de Famílies Nombroses, Eva Holgado.

La proposta presentada per CiU, vista ahir a la Comissió del Pacte de Toledo però encara pendent de concretar, reconeix l’esforç o renúncia laboral o professional que en diferent mesura suposa per a una dona el tenir fills, i el fet que aquest esforç personal es reflecteixi en benefici de tota la societat, ja que aporta cotitzants al sistema; més en un moment de debilitat del sistema de pensions a causa de l’envelliment de la població.

Per això, CiU, PP, PNB i ERC-IU-ICV consideren adequat que si una dona no ha cotitzat els 15 anys que s’exigeixen com a mínim per poder cobrar pensió contributiva, per cada fill que tingui, se li computi un temps com a cotitzat . Proposen seguir el model de França, que computa 2 anys per cada fill, i l’aplica a dones amb un mínim de 3 fills.

El suport polític a la demanda de la Federació Espanyola de Famílies Nombroses ha estat gairebé unànime, ja que de moment ha estat recolzada de manera explícita pels grups esmentats, mentre el PSOE no ha manifestat la seva oposició, però considera que caldria fer un estudi sobre el cost de la mesura.

La FEFN confia que la mesura prosperi i sigui una realitat en breu, per donar una major protecció laboral i social a les dones a l’hora de tenir fills, i es reconegui al mateix temps l’aportació de les famílies nombroses en un país amb un índex de fertilitat no arriba al 1,5 i té una taxa de dependència que va camí de duplicar-se.