Noves formes per emprendre: el poder del boca a orella

Per Álvaro Sancho

“En temps de crisi s’aguditza l’enginy”… o la necessitat? No és frase meva però bé serviria per explicar un fenomen que està prenent protagonisme al mercat espanyol durant els últims mesos. No és nou que l’economia, com la naturalesa, quan vénen temps difícils fa la seva pròpia selecció natural, aplicant de manera inapel·lable una de les més famoses sentències de Charles Darwin “l’espècie que sobreviurà no serà la més forta, ni tan sols la més intel·ligent, sinó la que millor s’adapti al canvi”. Si alguna cosa són les crisis, és “temps de canvi”.

Obre bé els ulls, aquesta crisi porta nous models de negoci i deixa obsolets molts altres. Especial interès m’ha despertat  una de nova forma de convertir-se en empresari, almenys nova per qui escriu, encara que porta aquí fora molts anys. Espanya és un país de contrastos, de blanc o negre, no ens agraden les mitges tintes. No sol ser un país pioner en l’adopció de tecnologia, innovació o models empresarials, però quan alguna cosa cala, ho fa fins als ossos.

Principi dels noranta, el telèfon mòbil comença a ser una realitat en mitja Europa, amb creixements de línies al mercat superiors al 10% mensual, a Espanya, del 2%, la cosa no “calava”, però un dia ho va fer, i ens convertim al país d’Europa de major creixement en línies, superant en pocs anys les línies mòbils a les fixes, superant poc després el nombre de telèfons mòbils al de persones habitants del país, un bon exemple del negre al blanc.

Un altre il·lustratiu, i més proper al model que motiva aquests article, va ser lo que va esdevenir amb el model empresarial basat en la franquícia. En els anys vuitanta, Espanya era un país en vies de transformar-se, però un dels models de creixement empresarial més estès i reeixit a nivell internacional no tenia lloc entre els seus emprenedors, La Franquícia. No van ser pocs els detractors que van aixecar la veu en contra d’un model que “abusava” de l’empresari en sotmetre-li a rígids sistemes de gestió, control i comercialització. Aquestes veus van quedar reduïdes a murmuris en cercles quan el veritable avantatge de la franquícia va ser compres. Emprendre és arriscat, el 80% dels nous negocis tanquen abans del cinquè any, però només el 10% dels negocis franquiciats ho fa. Perquè? Simplement perquè és un negoci provat i amb sistema. La paraula màgica, sistema, manual, agenda, pla. Espanya es va convertir en els noranta al país de major creixement del Món en desenvolupament de franquícies, novament del negre al blanc.

Ara, alguna cosa passa aquí fora, i a Espanya no… però passarà, o més aviat, ja està passant. El Network Màrqueting (o Màrqueting Multinivell) és la següent formula d’èxit, i ve per quedar-se, encara que en realitat porta un temps fent els seus primers passos sense massa soroll (a Espanya representa anualment una facturació de més de cinc-cents milions d’euros). El Network Màrqueting és, sense donar moltes voltes, el sistema que resol en gran mesura les tremendes rigideses a les quals està sotmès avui dia tot fabricant en haver de passar per la pedra d’una cadena de distribució que castiga el seu marge implacablement. A ningú se li escapa que la llet es troba a preu d’oli d’oliva, però els agricultors no cobreixen les seves despeses fixes perquè el marge es queda pel camí. Encara que el Network Màrqueting porta aquí fora més de seixanta anys, i contemplat a Espanya per la llei de comerç minorista només vint, Internet fa possible que aquest model s’hagi convertit ara en la millor alternativa per resoldre el problema de la distribució, el repartiment de marges per als fabricants i una excepcional oportunitat per a emprenedors.

El Network Màrqueting relaciona directament al fabricant amb el consumidor, i utilitza la recomanació d’aquest amb tercers per arribar a nous consumidors, (el famós boca a boca). Encara que no és una regla fixa, habitualment el 50% del preu de venda és marge que es queda el fabricant repartint l’altre 50% entre els mateixos consumidors que han generat a la vegada consum mitjançant la recomanació.

Pot sonar estrany, però Alemanya mou prop de cinc mil milions d’euros amb aquest sistema, França quatre mil, USA trenta-cinc mil, Japó cinquanta mil … vols més dades? El Network màrqueting ve, ho fa amb força i està atraient a emprenedors a la recerca d’un negoci amb gran potencial, però risc controlat.

Passarà, fes-me cas …

Per Álvaro Sancho Gonzalez-Mesones