Les top ten del nostre 1er any;#9…..Les miniwomen: el mercat de les “donetes”

Per Blanca Buxeres

El vestir és una pràctica gairebé universal. Ens vam vestir d’una manera o altra d’acord a les tendències, al que dicta la moda, a l’estil de vida, al nostre entorn, al nostre poder adquisitiu … I dins del món del vestir hi ha els més petits. Abordem el delicat tema del que anomenem les miniwomen, el perquè algunes nenes, sobretot filles de conegudes celebrities, vesteixen com si fossin dones adultes, no és això un contra sentit?.

Per parlar-ne prenem com a exemple a la filla de Tom Cruise i Katie Holmes: Suri Cruise. Recordem tots, segur, quan a principis de 2009 moltes revistes van destinar les seves portades a la petita. Per què? Va sorprendre la seva vestimenta: roba de dona (quan diem dona ens referim a persona adulta, no nena!) I talons. ¿Talons? Sí talons. Us recordem la foto ‘de la polèmica’ …

COLLAGE TrendsLabBCN: Suri Cruise o la icona de les miniwomen

Arran d’aquesta aparició, moltes firmes van aprofitar l’impacte per crear col·leccions de roba adulta en versió per a nenes: sabates amb talons, bikinis per a menors de 7 anys … i fins i tot sostenidors per a nenes amb farciment. Una de les cadenes de supermercats més gran de la Gran Bretanya, Tesco’s, va treure a la venda el 2006 algunes peces per a nenes considerades escandaloses.

I el més sorprenent de tot és que la decisió en el vestir de les nenes és dels pares, és a dir, de persones adultes. En aquest cas, com pot ser que decideixin privar de la infància a les seves filles? Una de les grans riqueses de la vida és poder aprofitar el millor de cada etapa. La infantesa ens brinda la innocència, la ingenuïtat, el divertiment i jugar constant, els nous descobriments … deixem per a la infància el que és de la infància! Per què avançar-nos a l’etapa de la vida que ens toca viure?Per què avançar les nenes a l’edat adulta si són això, nenes?

COLLAGE TrendsLab BCN: Kate Hudson i Suri Cruise comparteixen un mateix look

El problema de les miniwomen no es redueix a la manera de vestir sinó al comportament que se’n deriva. Una miniwomen caminarà més preocupada per no caure amb els talons que porta que a jugar amb les seves amigues, per exemple, més preocupada en què portar a la bossa que en llegir un llibre amb la seva mare. I sobretot, extremadament preocupada pel seu físic més que pel seu aprenentatge i desenvolupament personal. A més, les miniwomen es converteixen, en certa manera, en nenes frustrades ja que la bellesa adulta que anhelen és inabastable a la seva edat.

La publicitat que acompanya aquestes col.leccions és, a més, tremendament influenciable en els més petits, més que en els adults. I tots coneixem el poder de persuasió dels nens envers els seus pares. D’aquesta manera, acaben aconseguint fàcilment el que volen ja que saben com manipular els seus progenitors.

COLLAGE TrendsLabBCN: Dos nous models de la icona de les miniwomen

Aquesta actitud de les miniwomen no té res a veure amb l’edat infantil en què les petites es diverteixen prenent els rols dels adults per divertir-se en els seus jocs. Les nines s’identifiquen amb les seves mares que tenen cura dels seus nadons, per exemple. Aquest tipus de jocs són extremadament important per al desenvolupament dels nens perquè els permet aprendre del món en què viuen a través de jocs que fomenten el desenvolupament de les seves destreses socials. Però no confonguem això amb el fenomen de les miniwomen i la sexualització precoç de les nenes que això comporta. La preocupació per la feminitat de les més petites apareix quan arriben els primers canvis hormonals i les nenes comencen a desenvolupar-se sexualment.

En el camp dels mitjans de comunicació, revistes com la internacional VOGUE dedica dos suplements a l’any als més petits on moltes de les propostes en el vestir són de models adults en versió mini. L’última edició d’aquesta revista ha provocat un enrenou per la cruesa d’una innocència infantil robada.

D’aquesta manera, tant firmes com editorials de moda haurien de plantejar seriosament el flac favor que fan a les més petites. Però com sempre, sembla que quan hi ha interessos econòmics tot s’hi val la pena anular la infància d’aquestes nenes a costa omplir les butxaques.

Blanca Buxeres (Editat en Trendslabbcn.com)