Niu de Alacrans

Per Oswaldo Pulgar Perez

L’educació dels joves comença vint anys abans que els seus pares es casin. És a dir, que l’educació del noi avui, depèn de l’educació dels seus pares, ahir.

La llar ha de ser un niu de virtuts. Allà s’adquireixen les principals. Els nens aprendran el que és el sacrifici quan vegin que el pare o mare es queden amb ells perquè facin la tasca, encara que sigui tard i estiguin visiblement cansats.

La infància és l’època per fonamentar les idees principals. Si les bases no es consoliden en aquesta edat, serà molt difícil consolidar després. Es tracta d’ocupar com més aviat les “butaques” del nostre cervell amb idees bones. Quan arribin les males, trobaran el teatre ple.

M’explicava un pare, penedit, que un cop va arribar el seu fill a la casa i va trobar al papà in fraganti veient a la televisió escenes inconvenients. Quan va veure el nen, que tindria uns deu anys, li va dir:-Ves a la teva habitació, que això no és per a nens.

El noi, que estava ben format a l’escola, li va contestar:-Pare, el que taca a un vell, taca a un nen. ¡Alliçonadora resposta! El pare no va tenir més remei que apagar el televisor.

Els pares s’obliden que la llar és la primera escola. I aquest oblit té les seves conseqüències, ja que en delegar al col·legi la formació principal, es descuida la llar i es converteix en un niu d’escorpins, on cada un viu aïllat i a la defensiva. Es neutralitza el que li van ensenyar al col·legi. O a l’inrevés, perquè la influència és recíproca.

De vegades ni es dialoga a la taula perquè al menjador hi ha un altre televisor contribueix a eixamplar l’esquerda familiar. És a dir, que la llar destrueix a la tarda que el col·legi que va fer al matí. ¡Quin contradicció!

Quan no es conviu és molt difícil educar. La confiança que es genera amb el tracte no té substituts eficaços. La confiança suposa exigència. Si no permetem als nens patir contrarietats en un intent absurd d’evitar problemes, ho lamentarem després i ells tindran prou motius per reclamar en el futur.

La intel·ligència emocional,-estudiada per Goleman-, s’alimenta a la llar, encara que no exclusivament. És la capacitat que l’home té de posar al servei d’alguna cosa superior totes les seves potencialitats, que no són poques. La iniciativa, la constància i el sacrifici tenen un gran poder formatiu doncs modelen el caràcter.

Goleman aconsella ensenyar als nens a dominar el seu caràcter. A no deixar-se portar pels seus impulsos. Quan això no s’aprèn, la persona es esclavitza al que els instints li demanin, en nom d’una espontaneïtat mal entesa, que mortifica als altres. Per això diem: “Nen malcriat, adult insuportable”.

Si no hi ha pau a la llar a través del domini d’un mateix i pendents de fer la vida agradable als altres, acabarem a ganivetades, en un ambient on cada un, va a la seva.

Els mateixos criteris es poden aplicar a la convivència entre marit i muller. La frase: “Si el seu matrimoni no funciona, busqui un altre”, cal canviar-la per: “Si el seu matrimoni no funciona, ¡arregleu-lo!” Els fills ho agrairan.

opulgarprez6@gmail.com