Els canvis de conducta en els nens entre l’escola i la casa

Per Victoria Santos

No seria la primera vegada que ens sorprèn, potser ja des de l’educació infantil, que al recollir als nostres fills del col·legi i a la pregunta de què tal s’ha portat avui?, La mestra ens respongui: perfecte!l i en donar la volta a la cantonada, el nostre angelet es converteixi en un petit dimoni.

El mateix passa amb el menjar, quan en l’informe dels cuidadors del menjador apareix un “s’ha menjat totes les mongetes verdes” i aquesta mateixa nit per sopar intentem comprovar-ho sense cap èxit . També és molt comú que els professors ens truquin a tutoria per explicar-nos que el nostre fill ha pegat a un més petit i nosaltres , amb cara de sorpresa responguem al professor … però si el meu fill mai ….

Llops petits amb pell de xai

En la meva experiència com a mestra d’educació primària i alhora com a mare , comprovo dia a dia que el comportament dels nens varia de manera notable entre l’escola i la família.

Com a anècdota puc explicar com, en una ocasió, baixant amb la meva classe de 4t de primària per l’escala del col·legi l’escàndol era terrible i simplement amb creuar els braços i mirar seriosament als meus vint alumnes , van callar a l’instant sense la necessitat d’un sol crit. Una mare , que contemplava l’escena des de la secretaria es va acostar i em va dir: com ho has fet! Tant de bo jo pogués fer això a casa meva , amb els meus fills … i la meva resposta va ser: no et preocupis , a mi a casa meva , tampoc em funciona .

Sóc capaç de controlar a vint nens amb una mirada i no obstant això, em costa fer el mateix amb els meus dos fills de la seva mateixa edat.

Claus per establir les diferències

En realitat hi ha diverses raons per entendre aquest comportament divers , en primer lloc hi ha el factor col·lectiu , si el gran grup realitza una acció comuna, el nen com a individu també l’accepta, per ser així aprovat pel grup .

També entra en joc el factor sistema , la rutina diària, al col·legi ara mengem, ara escrivim, després juguem, no n’hi ha per triar, és així i tots ho fem amb normalitat entenent que és el nostre espai.

D’altra banda la relació del professor amb l’alumne té una menor implicació afectiva personal, cada un és un més del grup, no hi ha lloc per al xantatge emocional que sí que és possible amb els seus pares, moltes vegades producte de les trucades d’atenció que demanen a casa i a les que cedim perquè en les condicions de vida actuals la falta de temps per estar amb ells, ens fa sentir-nos una mica culpables .

Aquestes són algunes de les raons que expliquen les diferències de comportament, que de vegades es produeixen de la manera contrària sent més difícil el rendiment a l’escola que a casa , per això és a l’escola on el nen demana l’atenció i aquí entra la nostra tasca pedagògica.

Segur que aquest alumne té una cosa molt positiva que cal potenciar , alguna responsabilitat , un encàrrec, ser cap de la fila per una setmana … i així aconseguir que se senti acceptat, un més del grup i per tant mantenir una actitud regular tant en casa com a l’escola.

Photo Credit : Jérôme via Compfight

No cal oblidar que la influència que exercim els professors en els nens és molt important, quantes vegades aconsellem sobre com ajudar-los amb els deures , consells i tècniques per a l’aprenentatge , com fer que gaudeixin d’una lectura , com resoldre els conflictes amb altres companys …, de la mateixa manera que nosaltres, els mestres, utilitzem les agendes escolars o els quaderns de comunicacions per informar els pares de les coses bones i dolentes que fan els seus fills esperant per la seva banda col·laboració i complicitat perquè el procés mestre -família – alumne resulta efectiu.

Un cop, una mare desesperada perquè el seu fill trigava hores a fer els deures em va demanar consell. Li vaig proposar que fos amb el nen de compres, a comprar un despertador petitó, amb els seus colors o dibuixos favorits i que li ensenyés a utilitzar-lo per desafiar a acabar la feina abans que sonés l’alarma amb la durada que entre ells pactessin. El repte el va motivar tant al nen que passats uns dies ja no va necessitar el despertador, s’havia acostumat a mesurar els temps.

Els nens, reaccionen de diferent manera davant els estímuls que vénen d’un lloc o un altre, d’una persona o una altra, de l’escola, dels pares, dels monitors esportius … de vegades als pares no els / ens expliquen les coses, té seus secrets.

En la meva classe d’anglès (pertanyo a una escola bilingüe) els nens es comuniquen en aquest idioma perquè saben que és així com han de fer-ho, és el seu codi, mentre que a casa no solen voler demostrar-ho. Davant d’una visita a casa li demanem que digui alguna cosa en anglès i al nen, generalment, no li dóna la gana i ens fa quedar fatal. També hi ha estratègies per això.

Per aquesta raó és important plantejar dubtes i oferir idees. En aquest cas, els que amb tota dedicació fem de l’ensenyament una manera de vida podem ajudar a progressar a aquests petits llops amb pell de xai que creixen, canvien, aprenen a superar- o fracassar i d’alguna manera ens desconcerten a tots.

Victòria Sants al blog: Cómete la sopa