Escriure a mà és del segle passat

Per Enrique Dans

HandwritingFinlàndia anuncia que abandona l’ensenyament de la cal·ligrafia en els col·legis, i la substituirà, començant en 2016, per l’aprenentatge de la mecanografia i l’ús del teclat. La cal·ligrafia es defineix oficialment com una habilitat antiquada, l’aprenentatge de la qual ja no aporta especialment gens des d’un punt de vista pràctic al desenvolupament de la persona, una habilitat que pot ser més enquadrada dins de la curiositat històrica.
El moviment, sens dubte, va a ser qualificat per molts com molt agressiu. És adequat que els nens deixin d’escriure a mà, en un entorn en el qual ja pràcticament solament ho fan quan exerciten aquesta habilitat? Un examen detallat de la vida quotidiana d’un nen en els nostres dies revela clarament que escriuen de manera constant en teclats de tot tipus, físics o virtuals, en ordinadors o en smartphones, però únicament recorren a l’escriptura a mà quan els és específicament sol·licitat… per aconseguir que aprenguin a escriure a mà.
Amb el pas del temps, a mesura que aquests nens es van fent grans, la necessitat d’escriure a mà va disminuint encara més. Jo porto un bolígraf en la meva butxaca per pur romanticisme i per signar una mica de vegada en quan, però la realitat és que em passen dies i dies sense utilitzar-ho.
En el meu pas per la universitat, la meva forma de prendre apunts era molt apreciada per molts dels meus companys, perquè tendia a apuntar pràcticament tot, amb una lletra gens bonica, però raonablement intel·ligible. Un passeig per la biblioteca de la universitat em permetia veure les meves anotacions fotocopiades fins i tot per persones que no coneixia, i subratllats en tots els colors imaginables. Acabada la universitat, vaig deixar d’escriure a mà. Avui em costaria moltíssim prendre més d’unes línies: quan ho he intentat, m’ha resultat incomodíssim. Per a qualsevol tasca d’escriptura que impliqui un mínim de creativitat, escriure a mà és completament impossible: la meva forma d’escriure actual recorre tant a la volta enrere, a la substitució o al replantejament de l’estructura del que vull expressar, que un model en el qual cada pensament es plasmi de manera irreversible en un paper resulta, a més d’arcaic, directament absurd. Si haig de prendre unes notes en una reunió, l’últim en el que penso és a utilitzar un paper i un llapis: el primer que se m’ocorre és treure el meu smartphone, i arrencar Evernote. En la meva labor com a professor, em limito a escriure algunes paraules aïllades en una pissarra en la qual enyoro un teclat i un ratolí, i cada vegada que ho faig – en general, molt poques – els meus alumnes entenen perfectament per què no m’agrada fer-ho. La meva visió en aquest tema és completament radical: de la mateixa manera que porto anys advocant per la desaparició total i absoluta del paper i si tingués una empresa apostaria per prohibir-ho, veuria bé que l’escriptura a mà passés a ser considerada alguna cosa del passat.

Escriure a mà resulta decididament poc pràctic i cada vegada menys habitual, signar és un mètode d’autenticació feble i absurd, i el bolígraf o la ploma són cada vegada més un artefacte menys pràctic. Estem preparats com a societat per anunciar la fi de l’escriptura a mà, o sorgiran legions de nostàlgics plantejant-se qüestions com el romanticisme, la preservació d’un ben cultural – com si l’escriptura cuneïforme fos una habilitat remotament interessant per a algú – o com el què anem a fer és aquest cada vegada més improbable i absurd moment en el qual no tinguem accés a un smartphone o a un teclat?

This article is also available in English in my Medium page, “Writing by hand: so 20th century…“