Els smartphones tornen al col·legi… Nova York

El blog Enrique Dans

kid-and-smartphoneL’alcalde de Nova York, Bill de Blasio, aixecarà el proper dia dos de març una llei que prohibia que els nens portessin telèfons mòbils al col·legi, una d’aquestes mesures impopulars que moltíssima gent incomplia, inclòs el propi fill de l’alcalde. Els col·legis, en funció de les seves preferències, podran exercir polítiques pel que fa als terminals a tres nivells diferents: obligació que romanguin en les motxilles dels alumnes durant tot el dia (de manera que poden ser usats per a un contacte en cas de necessitat, però poc més), que el seu ús estigui restringit a determinades hores i llocs, o que s’utilitzin ocasionalment a les aules integrant-los en els processos educatius.

La idea fonamental és usar el sentit comú: per descomptat, els smartphones poden, en un col·legi, ser una font de distracció i fins i tot de problemes, però la mesura de simplement prohibir-los per evitar aquestes distraccions o aquests problemes és equivalent a matar al gos per evitar la ràbia. El smartphone és, a dia d’avui, la plataforma més adequada per apropar la tecnologia a un major nombre de persones i evitar l’anomenat digital divide la propera generació de terminals està previst que estigui entorn dels vint-i-cinc dòlars – i el seu ús a l’educació és, cada dia més, un imperatiu que cobra més sentit.
Poques coses resulten més tristes que tenir la possibilitat que tots els estudiants portin un potent ordinador en la butxaca… i que els prohibim que ho portin a classe perquè es distreuen amb ell. En realitat, el problema no està en la distracció, sinó en l’escassa habilitat de pares, educadors, professors i institucions per reimaginar els processos educatius amb una eina tan impressionant com aquesta. L’educació és precisament el que ha d’aconseguir que els nostres fills vegin un smartphone com han de veure-ho: com alguna cosa que serveix per a moltes coses, però que exigeix uns protocols d’ús determinats. Que el smartphone pugui ser utilitzat per jugar o per enviar-se missatges enmig d’una classe no implica que per això hagi de prohibir-se, o restringir-se el seu ús de manera rígida. De fet, hauríem de plantejar-nos cada vegada més és per què els alumnes no arriben amb les seves terminals i es troben un entorn amigable: un carregador en la seva taula, una WiFi en la qual fer login automàticament, i un entorn acadèmic en el qual la cerca i consulta d’informació sigui una rutina habitual subjecta a entrenament i completament integrada en la metodologia acadèmica.

La gran veritat és que la resposta a la pregunta de quina edat és més adequada perquè els nens comencin a tenir un smartphone és tan senzilla com “a partir del moment en què deixen de portar-li-ho a la boca”. Al més aviat possible comencin els nens a adquirir familiaritat amb aquest tipus d’eines, millor. Si aquestes eines s’integren amb els seus jocs, amb la seva comunicació, amb el seu oci i amb el seu futur… per què ens resistim tant a integrar-les amb alguna cosa tan important i amb tantes possibilitats com la seva educació?
Amb un monitor o projector, un simple Chromecast de $35 i els smartphones dels alumnes, es pot organitzar molt fàcilment una classe en la qual el desenvolupament d’habilitats de cerca, gestió i d’informació es converteixi en un procés completament natural i integrat a l’educació, amb alumnes que envien els resultats de les seves cerques o qualsevol recurs accessible mitjançant un navegador a la pantalla. No obstant això, l’opció que s’està prenent en molt casos és precisament la contrària: alguna cosa tan patètic i absurd com recórrer al desenvolupament de lleis per prohibir l’ús del smartphone a les aules, fent que els alumnes vegin el col·legi com un entorn absurdament desconnectat, en el qual estan obligats a fer una regressió al passat, a dur a terme un downgrade cerebral. Fora del col·legi, la resposta a moltes preguntes està a tir de quatre tecles en un smartphone. Però dins d’ell, el smartphone no existeix, perquè es considera algun tipus de “artefacte perillós”. Quina imatge pot desenvolupar un alumne d’un entorn educatiu que li obliga a renunciar a avanços tecnològics que van a formar part del seu entorn durant la resta de la seva vida personal i professional? Són els professors, els pares i els educadors incapaços de plantejar-se un ús seriós i edificant d’un aparell amb el potencial del smartphone? Els resulta impossible imaginar-se les possibilitats que un aparell així ofereix de cara al procés educatiu, amb que simplement ens replantegem moltes de les seves mecàniques? Quant més anem a haver d’esperar perquè la integració d’educació i tecnologia es dugui a terme amb un mínim de sentit comú?