Snapchat: la Comissió Federal del Comerç dels Estats Units considera que ha enganyat als seus usuaris

Per Kids and teens online

snapchat

En els dos últims mesos he impartit formació a alumnes/as de més de 30 centres escolars de Madrid, Sevilla, Bilbao i altres ciutats, i en totes he pogut constatar la mateixa realitat: un augment en l’ús d’aplicacions de missatgeria instantània com Snapchat entre els alumnes de 6º de Primària, 1º i 2º de la I.S.O. És a dir, nens i adolescents d’11 a 14 anys d’edat.
La principal característica que distingeix a Snapchat d’altres aplicacions de missatgeria, és que permet enviar fotos i vídeos que s’autoeliminan passats uns segons. És a dir, que un adolescent pot enviar una imatge a un altre sabent que en menys de 10 segons s’esborrarà automàticament. Com era d’esperar, és una aplicació molt valorada a l’hora d’enviar fotos inadequades (sexting), o a l’hora d’enviar imatges amb continguts amenaçadors. Nois i noies que no s’atrevirien a enviar una fotografia determinada per por de que després pogués ser difosa a tercers, o emmagatzemada a l’espera de ser utilitzada, veuen en aquest sistema un mitjà segur per fer-ho.

Però aquesta genialitat no ha estat creada amb moltes garanties ni amb molta seguretat. En rebre una foto és possible realitzar una captura de pantalla i salvar per tant la fotografia rebuda. Però, si es prefereix, és possible descarregar-se alguna de les aplicacions que existeixen per guardar les fotos rebudes a través de Snapchat fent ineficaç l’esborrat. Aplicacions com “SnapHack Pro” per iPhone permeten fer això sense que la persona que va enviar la foto sàpiga que ha estat copiada i emmagatzemada. Per a sistemes *Android existeixen altres com “SnapCapture”.

Aquest tipus de apps són un bon negoci, i la seguretat dels seus usuaris no sembla ser la seva principal preocupació. Els forats de seguretat de Snapchat van permetre, al desembre de 2013, que anessin piratejats les dades de 4,6 milions d’usuaris de l’aplicació. I els responsables d’aquest sistema de missatgeria sembla que segueixen sense prendre’s de debò la privadesa. Uns mesos després de l’atac, dos joves investigadors espanyols: Pablo San Emeterio i Jaime Sánchez, van presentar al congrés de seguretat informàtica Rooted AMB els seus descobriments sobre la seguretat en Viber, WhatsApp i Snapchat. La publicació TECNOxplora ho resumia així en la notícia publicada en el mes de març (13/03/2014): “Troben una vulnerabilitat, Snapchat col·loca un cutre pegat, anuncia que ha arreglat el problema, tracta de posar traves a l’investigador que ho va trobar i tracta d’encobrir la seva pífia quan descobreixen que no està solucionada, i tornen a treure’ls els colors. Així una vegada i una altra”.

La conclusió que traiem és molt clara: per les seves característiques, per les facilitats que ofereix per a la pràctica del sexting i del ciberbullying, i per l’atenció que semblen prestar-li a la privadesa i seguretat dels seus usuaris, els nens i adolescents no haurien d’utilitzar aplicacions com Snapchat. No obstant això, més de la meitat dels usuaris d’aquesta aplicació tenen entre 13 i 17 anys.

El passat mes d’octubre de 2014, es posava de manifest que unes 100.000 fotografies d’usuaris de Snapchat, amb nus inclosos, havien vist la llum en la plataforma 4Chan.

Però el tema ha arribat més lluny, i ara la Comissió Federal del Comerç dels Estats Units –FTC- ha aprovat una ordre amb una sèrie de càrrecs contra Snapchat, després de determinar que ha enganyat als seus usuaris sobre com desapareixen els missatges enviats. Considera que existeix una contradicció entre el que ven i el que realment fa, ja que els missatges enviats no es destrueixen de debò, i són recuperables. És més, la FTC assenyala que *Snapchat també ha enganyat als consumidors sobre la quantitat de dades personals que recull i les mesures de seguretat adoptades per protegir les dades del mal ús i la divulgació no autoritzada”. Fins i tot es va a sotmetre a Snapchat a supervisió, i haurà de: “implementar un programa integral de privadesa que serà supervisat per un professional independent durant els propers 20 anys”.

Crec que pares, mares i educadors haurien de transmetre aquesta informació a les seves hij@s. Si utilitzen aquesta aplicació han de conèixer exactament els riscos de porta associada.