Para què volen saber les calories dels menjars que apareixen en les meves fotos?

mobile photo of food

És important conèixer les noves aplicacions que van sorgint, però més interessant és de cara a l’educació dels nostres fills, preguntar-nos i preguntar-los per les implicacions que poden tenir aquestes aplicacions. Aquest de post de Kids and teens online ens planteja un exercici molt saludable.

Fa poc hem conegut que Google està treballant sobre una aplicació denominada: Im2Calories, que el seu objectiu és determinar les calories dels aliments que apareixen en les fotografies que pengem a internet. Són moltes les persones que fotografien amb freqüència els plats de menjar que consumeixen, o publiquen fotos quan es troben en restaurants o celebracions. Doncs bé, aquesta eina els permetrà tenir informació sobre la ingesta calòrica que realitzen. Però… Solament a ells?
Tal com es publica a Popular Science, el sistema mesura la mida de cada peça de menjar establint una relació amb la mida del plat, i és capaç d’analitzar les salses i condiments que hi ha en el mateix. Encara no està perfeccionat, però per al seu desenvolupament s’estan desenvolupant algorismes d’aprenentatge profund, que combinen l’anàlisi visual amb el reconeixement de patrons.
Les primeres proves van ser presentades en públic durant l’última fira d’intel·ligència artificial realitzada a Boston. La idea sembla ser oferir-la com una eina per ajudar a les persones a identificar i comptabilitzar el nombre aproximat de calories dels plats que consumeixen, i fins i tot permetre’ls confeccionar una espècie de diari dels seus menjars. Però, evidentment, no podem evitar preguntar-nos si solament l’usuari tindrà accés a aquesta informació. Com tots sabem, res és gratis a internet, i si una gran empresa desenvolupa una eina en la qual s’inverteixen molts recursos és perquè va a obtenir algun tipus de benefici… o no? Les aplicacions, correus, etc., que utilitzem a internet, normalment obtenen grans beneficis a partir de la publicitat, i de la cessió que fem de les nostres dades personals.
Doncs bé, en les formacions per a alumnes/as de la E.S.O. que vaig realitzar la setmana passada, vaig comentar l’existència d’aquesta aplicació experimental, per treballar amb ells una mica el sentit crític a internet. Després d’una breu exposició, un alumne de seguida va preguntar: “I de què els serveix saber les calories de les coses que mengem?”. Com alguns dels seus companys/as van començar a aixecar la mà, vaig decidir plantejar-ho com una pregunta a debatre: “Com es podria treure benefici d’una aplicació així? Para qui podria ser interessant la informació obtinguda?”
Després de deixar-los uns minuts de reflexió, les respostes van començar a sorgir a borbollons. Enumero algunes d’elles:
“Podrien ser dades molt interessants per a una empresa de menjar escombraria, per saber si som bons clients potencials, o per enviar-nos ofertes, oferir-nos promocions…”
• “Per a empreses de roba… Podrien saber si som usuaris, actuals o futurs, de talles grans…”
• “Per a empreses de segurs metges privats… podrien saber si som propensos a desenvolupar nivells alts de sucre… o de colesterol… i si els anem a acabar sortint molt cars”.
• “Per a empreses d’assegurances en general… estaria ben conèixer aquesta informació abans de fer-te una assegurança de vida…”
• “També seria interessant per a un banc, abans de donar-te un crèdit a 30 anys…”
• “Per a gimnasos, empreses de roba esportiva, etc… podrien veure si la nostra dieta és molt saludable, i així veure que som persones preocupades pel nostre cos…”
• “Per a laboratoris de medicina, que podrien oferir-nos productes per regular el colesterol…”
• “Per oferir-nos mètodes, llibres o sistemes per aprimar…”
Etc., etc.
Crec que és important no només procurar que els adolescents es facin preguntes, sinó també que busquin ells mateixos les respostes. És molt satisfactori veure com reaccionen, com analitzen, aprofundeixen i desenvolupen el seu sentit crític. Necessitem joves que no siguin mers consumidors de tecnologia, sinó que desenvolupin un paper actiu a la xarxa, generin els seus propis continguts, creuen… I també que siguin capaços de ser crítics, d’anticipar-se a les intencions d’uns altres, i de prendre per tant decisions més lliures i conscients.

Sobre Im2Calories: http://www.popsci.com/google-using-ai-count-calories-food-photos