L’impacte de la innovació educativa

Ens sembla molt interessant aquesta iniciativa del Pacte per l’Educació en Equip de Gestionando Hijos. Són aspectes nous en educació i val la pena estar al corrent de la importància que té la confiança entre pares i professors a l’educació.

innovación-educativa
La nostra companya del Pacte per l’Educació en equip, Ana Eva Albereda, ha escrit un article sobre innovació educativa que avui volem compartir amb tu a través d’aquest post.

A tots els que estem dins de l’entorn educatiu ens sorgeixen moltes inquietuds quan parlem d’innovació. De vegades, costa fins i tot saber, al fet que ens referim quan es parla d’innovació educativa.
Avui, us expliquem alguns exemples de casos innovadors, basant-nos als centres educatius, agents socials, professorat i experts educatius que envolten en aquests moments el Pacte per l’Educació en equip.
Primerament, “hi ha dos aspectes que m’agradaria destacar”. Dos aspectes que provenen de dos experts rellevants del món educatiu i que “des de la meva humil opinió” aclareixen molt al fet que ens referim quan innovem.

• En primer lloc, la confiança entre les persones relacionades amb el centre educatiu –alumnes, professors, equip directiu i pares- en què s’actuarà de manera adequada en qualsevol situació i pensament. (Cecilia Gafarot)
    • Per ser un centre educatiu innovador és totalment imprescindible saber detectar les necessitats socials a mitjà termini i orientar els seus projectes cap a elles. El canvi i la innovació és alguna cosa consubstancial a l’educació. Sempre va unida una cosa amb l’altra, encara que de vegades no ens ho sembli. (José Navalpotro)

Si observem detingudament aquests dos aspectes, podrem tenir de primera mà una síntesi dels motius pels quals un centre arriba a convertir-se en innovador.
Curiosament, són dos punts destacats dins del Pacte per l’Educació en equip, la necessitat que existeixi una confiança en la comunitat educativa, i com ens mostra el punt número 9 és necessari treballar per aconseguir un progrés en la societat.
Sense anar més lluny, destaquem el CEIP Aguamansa, un centre que va aconseguir veure a llarg termini la necessitat d’introduir a les famílies en la seva comunitat educativa, i van crear una comunitat d’aprenentatge. És el primer centre d’Espanya, en el qual les famílies i professionals van aconseguir signar l’acord del Pacte per l’Educació en equip.
Carmen Trujillo, directora del centre, manifestava, “La innovació educativa pansa per atendre a tots els àmbits de la persona és a dir ha de ser una educació integral. Cal tractar d’igual forma els aspectes físics, emocionals i intel·lectuals”.
Va ser també rellevant, el primer contacte amb Juan Antonio Rodríguez, director del centre CEIP Ramón y Cajal de Alpartir, a Saragossa. Un centre educatiu destacat per ser una escola Change Maker, és a dir, que promou la transformació social. Aquest centre, situat dins d’un entorn rural, ha aconseguit que augmenti la població al poble, i és que està demostrat, l’educació ens mou! L’equip de professionals va saber veure quins eren les necessitats socials que hi havia en el seu entorn, i van treballar per solucionar-les.
No podem oblidar-nos de MIAC, un entorn envoltat de professorat, que tracta de millorar compartint coneixements. Tant Jorge com Roberto, ens explicaven el següent, “En l’àmbit educatiu hem de funcionar en equip i les famílies han de recolzar el treball que des de les aules s’està fent per millorar l’aprenentatge dels alumnes”
Aquests són només tres exemples, que ens fan sentir que la innovació està més prop del que creiem, i que només és necessari treballar junts i confiant en el teu entorn per aconseguir-ho.
Si vols sumar-te al Pacte per l’Educació en equip entra en www.equipoeducativo.com
Si vols sumar-te com a centre, associació o empresa escriu-nos a info@equipoeducativo.com