Les nenes no s’imaginen com a científiques

És un tema que des del Sindicat de Pares preocupa molt. Ens sembla un tema molt interessant i a tenir en compte. Gestionando Hijos ens enfronta a la realitat: tenim molt a veure en això.

soñadora-talento-e1434377440693

El 10 de novembre se celebra el Dia Mundial de la Ciència. Com afirma l’ONU “la ciència és l’eina que l’ésser humà ha creat tant per comprendre el món que li envolta com per aplicar aquests coneixements en el seu benefici. Els avanços científics ens permeten trobar solucions per als nous desafiaments econòmics, socials i mediambientals amb els quals construir un futur sostenible”. Però encara hi ha molts estereotips que dificulten l’accés a l’apassionant món de les ciències a la meitat de la població.

Les nenes no s’imaginen com a científiques
En concret, “només un 7% de les nenes es veu com a científiques en el futur”, segons assenyalen en Muy interesante Amb prou feines reconeixem dones en la ciència, més enllà de Marie Curie, i en Matemàtiques i Ciències solament un 35% dels estudiants són dones, percentatge que baixa al 30,4% en el cas de les Enginyeries, segons la iniciativa 11 de febrer.
Potser, com a pares i mares, hauríem de cuidar els missatges que transmetem a les nostres filles en la seva vocació d’exploradores i investigadores, tal com se’ns convida en aquest vídeo.

Com s’assenyala en el vídeo, “no ha arribat l’hora de dir a les nenes que són molt intel·ligents, a més de maques?”.
Una societat que els posa fre
Segons una enquesta realitzada per la Fundació L’Oreal en 2015, el 63% de la població espanyola creu que les dones no serveixen per ser científiques d’alt nivell. Dins d’aquest 63%, diu Celia Santos(fundadora de Noies al Lab) a El Mundo, “hi haurà pares, professors… que estan transmetent aquests valors”. I el missatge sembla que cala, perquè segons un informe PISA, gairebé un 70% de les noies tenen por que les matemàtiques siguin molt difícils o que vagin a treure males notes en aquestes assignatures. El percentatge de nois amb aquests temors baixa a poc més del 50% (10 punts menys). També segons dades de l’OCDE per a nois i noies amb el mateix rendiment els pares que pensen que les seves filles es dedicaran a professions tècniques són les meitat o menys que en el cas dels nois.
Tallers i referents sobre ciència i dones
Per trencar aquestes barreres, s’estan organitzant tallers en col·legis que pretenen acostar la ciència a nens i nenes, fer-la atractiva i, com afirma Celia Santos, de Noies al Lab, “ donar-los aquesta experiència perquè vegin que poden” ser científiques. Tant aquest col·lectiu català com la Iniciativa 11 de febrer organitzen xerrades a sol·licitud de centres escolars. Així que des d’aquí us animem a no tallar les ales (científiques) de les nostres filles.