Ocupació, teletreball i tornada a l’escola

Ens sembla molt interessant aquest estudi sociològic laborat per Edix. A totes les famílies ens està preocupant tornar a la “nova normalitat” en el treball i també a l’escola. Al Sindicat de Pares arriben nombroses trucades de famílies preocupades pel que passarà amb els nous rebrots de la Covid i com es podrà manejar tornar al treball amb familiars malalts.
L’estudi “Ocupació, teletreball i tornada a l’escola” ens dona algunes de les claus del que serà el futur immediat.

Captura de pantalla 2020-09-10 a las 13.44.20

El teletreball ha arribat per a quedar-se. Els avantatges de treballar en remot són nombroses, però què opinen les famílies amb menors al seu càrrec? Intervenir en una reunió, elaborar un informe o enviar un email pot ser tota una gesta quan hi ha nens al voltant. I ara, amb tornar a l’escola condicionada per la COVID-19, la situació és incerta.
A Edix volíem conèixer el grau de satisfacció dels treballadors en aquesta nova normalitat i aprofundir en la situació de les famílies amb menors. Per això, hem realitzat un segon estudi sociològic (el primer, recordaràs, abordava com plantegen el seu futur els joves espanyols), titulada ‘Ocupació, teletreball i tornada a l’escola’. I les dades que hem obtingut són reveladores.
El 53,0% dels pares amb fills menors SÍ QUE tem perdre el seu lloc de treball a conseqüència de la pandèmia

El temor a quedar-se sense ocupació és major entre els pares que tenen 55 o més anys (59,6%), i continua creixent quan el treball que exerceixen és analògic (61,6%, enfront del 40,3% dels quals tenen un ofici digital).
I què creuen que passara si els seus fills no poden assistir a classes presencials durant el curs que acaba d’arrencar? El 45,5% dels pares enquestats opina que la seva empresa seria flexible i podria conciliar el treball amb la cura dels nens, mentre que el 37,3% creu que no li posaria facilitats.
En qualsevol cosa, l’estudi sociològic elaborat per Edix també revela una dada alarmant: el 68% dels pares amb fills menors al seu càrrec no ha rebut cap mena de formació sobre el teletreball. Una xifra que es dispara fins al 76,6% entre els professionals amb 55 o més anys.
Treballar des de casa, mola?
Sense formació específica en la majoria dels casos i amb nens a casa. La pregunta que sorgeix és òbvia: com ho estan aconseguint? Els hem preguntat i això és el que ens han explicat.
El 65,5% dels pares amb fills menors SÍ QUE disposa en el seu domicili d’un lloc específic per al teletreball.

Un lloc on poder connectar-se a l’oficina virtual sense, en teoria, distraccions ni sorolls. El percentatge aconsegueix el 69,3% entre els pares menors de 35 anys, mentre que es redueix al 58,9% entre els qui tenen 55 o més anys.
A major edat, menor percentatge. També a menor grandària de l’habitatge (perquè no és el mateix treballar en una casa de dues plantes en l’entorn rural que fer-lo en un pis de dues habitacions en una gran ciutat).
Val, bé, hi ha pares que treballen des del seu propi despatx a casa, uns altres ho fan des de la taula del menjador, alguns fins i tot des de l’escriptori dels nens… però, estan contents? Se senten còmodes amb aquesta nova normalitat d’oficines digitals i reunions en pijama —la part de baix—?
Al 53,5% dels pares NO li fa més feliç disposar de l’opció de teletreballar, encara que el 32,2% SÍ QUE ho considera un motiu de felicitat.

De nou, existeix una tendència relacionada amb l’edat. A més anys, menor grau de felicitat pel fet de poder treballar des de casa; i viceversa. El 60,3% dels pares a partir de 55 anys no ho considera un motiu per a sentir-se més feliços, mentre que el 36% dels menors de 35 anys sí que creu que ho és.
Emprendre, sí o no
Una altra dels temes que ens interessen, i sobre el qual volíem investigar, és l’emprenedoria. Les conseqüències de la pandèmia han animat als professionals a convertir-se en els seus propis caps, a muntar un negoci pel seu compte o a fer-se freelance?
L’estudi revela que sí, però no gaire. El 28% dels pares amb millors al seu càrrec ha considerat emprendre en la nova normalitat. Però més del doble, el 65,5%, no li ho han plantejat.
Més digitals
Tant per a perdre la por de quedar-se sense treball quan cal compaginar aquesta labor amb la cura dels nens, com perquè treballar des de casa sigui més satisfactori, és important la formació en capacitats digitals.
Hem volgut saber quants dels pares amb nens que hem enquestat exerceixen ja un ofici digital, i hem descobert que ho fa el 38,8% (enfront del 59,5% que té professions analògiques).
Una vegada més, l’edat importa. I és que la franja de 18 a 34 anys és la que més equilibrada està entre totes dues opcions, mentre que si ens fixem en el col·lectiu a partir de 55 anys, veiem que l’analògic aconsegueix el 67,4%, i, el digital, només el 30,5%.
Canviar-se al digital és sempre una opció segura. Per això, continuem ampliant la nostra oferta de formació destinada a totes les persones, sense importar ni edat ni experiència prèvia.

Fitxa tècnica
L’estudi ‘Ocupació, teletreball i volta al col·le’ s’ha realitzat a un total de 800 famílies espanyoles, a través d’entrevistes que han tingut lloc entre el 24 i el 28 d’agost de 2020. La mostra inclou pares a partir de 18 anys, amb fills menors d’edat al seu càrrec.
• Mòdul per a treball de camp telefònic: Integra CatiNet+*BarbWin
• Disseny de qüestionari electrònic: Qüest
• Tabulació i anàlisi estadística: BarbWin
• Àmbit: nacional.
• Univers: llars amb menors.
• Grandària de la mostra (nombre d’entrevistes): 800 persones.
• Treball de camp: del 24 al 28 d’agost de 2020
• Metodologia: CATI 75% i CAWI 25%
• Nivell de confiança i error mostral: per a un nivell de confiança del 95,45% (dos sigmas), i per a P=Q, l’error real per al conjunt de la mostra és: +/- 3,54%.
• Director de l’estudi: José Ramón Lorente Ferrer. Sociòleg. Col·legiat 6.158 – Col·legi Nacional de Doctors i Llicenciats en Ciències Polítiques i Sociologia.