Pasar al contenido principal

Escola diferenciada, model pedagògic anglosaxó en els millors rànquings acadèmics del món

girls school
Educació

Aquest model educatiu tan presenten el món anglosaxó és l'educació per sexes, o diferenciada. Es distingeix per donar exactament la mateixa educació als alumnes, però en les classes només hi ha noies o només nois.

Actualment el 78% de les escoles angleses públiques d’11 a 16 anys (gramar schools) són d’aquest tipus, “single sex” (un sol sexe) ora ll boys o alll girls schools” (tot nois o noies).

Per a totes les etapes educatives, en total a Anglaterra, hi ha 416 escoles diferenciades publiques i 676 escoles diferenciades privades. Però llavors si a Anglaterra segueixen aquest model de manera majoritària amb fons privats i públics, aquest model funciona?

Llegint els rànquings de les millores escoles a Anglaterra, segons el rànquing Best Schools in UK, de les primers escoles, totes són diferenciades menys una que està en la setena posició. Llavors és un model educatiu que funciona a Anglaterra. És un model educatiu que és present en un dels països amb més llibertat i amb major respecte pels drets humans i igualtat de gènere, de tradició lliberal i de gran prestigi acadèmic del món.

A Anglaterra estan les millors escoles del món i les millors universitats (Oxford,Cambridge, King’s College...) i en els seus col·legis (Eaton, Wenstmister) volen entrar perquè per la seva qualitat acadèmica estan molt a dalt en el rànquing mundial.

De les 10 millors escoles tipus internat del món (ordenades segons l’acceptació o no a les millors universitats americanes, la IVY League) podrem trobar 5 angleses amb educació diferenciada.

Dels millors high schools o escoles de secundària en el món segons el rànquing per a entrar en les millors universitats, de les 10 primeres, 5 són d’escola diferenciada.

En aquestes escoles diferenciades han passat la majoria de líders polítics del país anglès com l’actual primer ministre Boris Johnson.

Perquè no es pot concloure que aquests model diferenciat, no funcioni acadèmicament. Ni que sigui retrògrad, sigui discriminatori per a la dona o creï estereotips de gènere negatius per als sexes. Sinó crec tot el contrari, precisament als Estats Units després de gairebé eliminar l’escola diferenciada als anys 1990, per aquests motius que he esmentat, actualment a causa d’un canvi en la legislació en 2006 que va autoritzar les aules i col·legis diferenciats amb finançament públic, estan florint les escoles diferenciades en tot els Estats Units hi ha actualment 750 escoles

Públiques amb algunes classes diferenciades i 850 escoles públiques totalment diferenciades. La llei autoritza a separar a nois i noies a les aules de les escoles públiques sempre que sigui amb la mateixa educació per a tots dos sexes en mitjans, fins, curricular i qualitat, i que els pares la triïn voluntàriament. L’eficàcia de aquestes escoles s’ha demostrat empíricament especialment en minories afroamericanes i llatines o en àrees socioeconòmicament deprimides.

En la resta de països del món anglosaxó o common law: Irlanda, Canadà, Nova Zelanda i Austràlia també hi ha escoles diferenciades privades i públiques. A Austràlia les noies aconsegueixen millors resultats acadèmics a les escoles femenines que qualsevol altre col·lectiu.

En la Alliance of Guirls Schools d’Austràlia s’expliquen els avantatges d’aquests model per a les noies, hi ha 58 escoles publiques diferenciades i 250 privades diferenciades.

Al Canadà com a Anglaterra, les escoles diferenciades, encapçales el rànquing d eles millores escoles. A Nova Zelanda les 120 escoles diferenciades públiques i privades estan en els millors llocs del rànquing. A Irlanda el 34% d eles escoles són diferenciades, tant públiques com privades.

En la resta de països europeus també hi ha escoles diferenciades finançades amb fons públics com a Alemanya, Itàlia, França. En cap país europeu es considera discriminatori aquest tipus d’educació ni que mereixi menys finançament públic, i en la resta del món tampoc. L’ONU no considera discriminatori aquest model educatiu sempre que es doni la mateixa educació a tots dos sexes, és més en alguns països africans és recomanable per a garantir la seguretat física d eles noies i disminuir l’assetjament sexual facilitant que les nenes assisteixin a classe.

El Govern d ela Generalitat actualment ha decidit malgrat la sentència del TC contrària, a no concedir diners públics a l’educació diferenciada, està en contra de l’excel·lència educativa del model anglosaxó. El Govern es nega de manera discriminatòria i injusta com ho ha repetir moltes vegades el màxim tribunal espanyol, el Tribunal constitucional a finançar amb fons públics les escoles que siguin només noies o només nois és a dir donar-los el “concert”, per les raons que donaven als Estats Units en el segle passat.

Potser hauríem d’aprendre més de les millors escoles del món, mirar l’excel·lència, aprendre d’altres països de la seva experiència, abans de concloure amb un model educatiu que funciona i que molts pares catalans que també paguen impostos, veuen com el seu dret humà a l’educació es limita injustament perquè potser no poden permetre’s pagar una escola privada i model pedagògic que els convenç. Potser hauríem de començar a investigar si realment aquest model efectivament funciona en la societat del segle XXI i no deixar-nos portar per clixés ideològics passats de moda, a les dades em remeto.