Vés al contingut

Jornada sobre el Dret a Triar Escola en la Universitat Abat Oliba, 2 de març, en Bellesguard 30

jornada 2 de març
Ensenyament
Família

El dia 2 de març hem organitzat una Jornada en la universitat Abat Oliba, sobre el Dret a triar escola. En ella podrem conèixer el criteri d'experts i polítics en dues taules rodones. Comptarem amb la col·laboració d'Oriol Nolis, cap RTVE a Catalunya.

En 2011 es va constituir la Plataforma Sindicat de MPares per a lluitar a favor del dret dels Pares i Mares a triar l'educació que desitgen per als seus fills. L'origen de la Plataforma es troba a defensar els drets que tenen mares i pares a educar i protegir els seus fills. Aquesta tasca s'ha fet necessària per a l'intrusisme i intervencionisme que les diferents administracions pretenen realitzar en un àmbit la decisió i la gestió del qual ens correspon exclusivament a nosaltres, els pares. Defensem la llibertat d'educació i el dret a triar escola que s'adeqüi a les nostres preferències, conviccions i estils.

Per tant, la finalitat del Sindicat de MPares és la defensa del dret dels pares a poder triar lliurement el col·legi que desitgen per als seus fills, que és un dret fonamental per a l'exercici de la responsabilitat educativa dels pares.

La nostra activitat principal està centrada en la defensa jurídica i dels drets de pares. Intentem acompanyar aquelles famílies que es veuen impossibilitades de matricular als seus fills a l'escola que han triat. Atenem preguntes puntuals, redactem escrits o interposem recursos o simplement acompanyem.

La decisió d'uns pares a triar un centre educatiu és tan variada com famílies: l'escola dels seus pares, la proximitat del centre a la casa, l'ambient de pares i mares (els amics), el projecte educatiu del centre, les extraescolars, l'orientació més tecnològica o humanística, els idiomes, etc. Hi ha moltes.

Som conscients que la tasca de l'administració és proveir d'una plaça escolar i que exigeix una labor de planificació complicada. Però creiem que és possible de facilitar més la vida de les famílies i que actualment es pensa poc en elles.

Tenim clar que si una família inicia un procés contenciós/administratiu de reclamació és perquè ja se'ns està reconeixent que tenim un dret, si no per què tenim dret a reclamar? Però cada vegada més, les lleis ens limiten els supòsits i compliquen, quan no impossibiliten que podem exercir aquest dret.

La idea que "els pares no tenen ni idea del que necessiten els fills" i que són les administracions les que saben més que nosaltres que és el que els nostres fills necessiten, s'imposa de manera aclaparadora cada vegada més.

També ens adonem que els governants dirigeixen als nens i nenes de Catalunya cap als centres que consideren que s'han d'omplir o completar, en detriment d'altres centres que han estat triats. Igualment hem de defensar a aquests centres educatius.

Catalunya ha estat pionera en la creació de centres educatius, moltes cooperatives de pares van créixer al llarg del segle XX, escoles que han estat un èxit i que ara es veuen abocades al tancament.

Defensem el reconeixement del caràcter propi i dels valors singulars dels centres educatius, hem d'ajudar-los i promocionar-los. Ajudar a aquelles escoles que tenen problemes de finançament a tirar endavant i a no tancar. Les administracions tenen una responsabilitat en la solvència d'escoles petites, de barri i singulars. Així, s'ajudaria a les famílies i als treballadors de l'escola.

La tradició educativa a Catalunya ha estat des de sempre d'iniciativa social, afavorint la pluralitat educativa. I tenim l'evidència que existeix una guerra ideològica per la qual això es vol canviar obligant els nens a educar-se a l'escola pública i negant la diversitat i la pluralitat en l'educació i el foment de noves sensibilitats educatives.

Creiem en la llibertat de les famílies a educar s els seus fills segons les seves conviccions personals.

Però també ajudem a les famílies de la pública, ells també volen triar escola. Perquè tenen tres nens cadascun en escoles diferents, perquè els ha tocat un col·legi que està molt lluny o perquè no els agrada,, que també poden opinar. Perquè els ha tocat una escola de barracons, etc. Per errors informàtics.

La plataforma Sindicat de MPares creiem que mares i pares som els principals educadors dels nostres fills i, per tant, reivindiquem el dret a triar centre educatiu per a ells i a decidir l'educació i la formació dels nostres fills i filles.
Ens agradaria poder garantir que cap nen es quedi sense començar a l'escola triada en les dates d'inici de curs i, establir els mecanismes, les reformes i les polítiques necessàries perquè l'accés a una educació escollida per el pares no sigui una imposició ideològica i política dels governs de torn.